Alla inlägg under maj 2010

Av LankiS ☮♥☯ - 29 maj 2010 18:15

På senaste tiden har jag vart rätt down... jag har huvudet ovanför ytan so its okey... dock har vissa grejer som hänt det senaste gett mej en påminelse av viktiga insikter som jag redan har och vet men de är skönt och bra att få de ibland även om de kan kännas tungt...

Det är verkligen så viktigt att försöka ta tillvara på det man uppskattar och har just nu speciellt människor runt omkring en för man vet aldrig när det kommer förändras...


Dock är jag en aning kluven mitt i alltihopa... jag vet att man inte skall se till små saker, för vissa sånna saker e ba inte värt att lägga energi på för vad betyder de egentligen i de stora loppet lixxom...men ibland blir de så ändå, man måste sätta ner foten för de e droppen som får bägaren att rinna över....


Ledsamt, tröttsamt och ba väldigt tragiskt att de ska va som de e och alltid ha vart, men fortfarande hoppas på att saker skall förändras genom att man säger ifrån på skarpen fast jag egentligen vet att de inte kommer förändra ett skit... vissa saker gör inte det... de kommer aldrig förändras...vissa personer kommer heller aldrig att förändras därför kommer de alltid va som de har varit... å då e frågan om de inte e bättre å skita i allt å ba gö de bästa av de man har...

Men å andra sidan kan man inte stå ut med vad som helst och definitivt inte hur mkt som helst...

Och jag är helt ärligt så sjukt trött på de... de står mej upp i halsen även om jag har levt med denna bullshit hela mitt liv i princip...

Asså det man kan rå över å välja över det kan man oxå göra nått åt genom att välja att man inte vill va en del av det... man kan välja vad man vill stå ut med...

Livet e fan för kort för att gå runt å va olycklig över saker man egentligen inte behöver lägga energi på i sitt liv....


SVÅRT! Så jäkla svårt å hitta en balans där asså...

Svårt att förklara helt vad jag menar också...


Ta en dag i taget, en sak i sänder, ta till vara på det man uppskattar och värna om människor man bryr sej om, fast samtidigt inte låta sig trampas på och stå ut med vad som helst men ändå inte lägga energi på små grejer som egentligen inte betyder något, utan lägga energi på att leva livet  fullt ut under de förutsättningar man har, och göra det bästa utav allt i princip. Försöka leva livet utan ånger och förtvivlan över saker som man egentligen inte behöver eller kan ändra på.

För vi lever ba detta liv en gång och vi vet inte när de kan ta slut!

Finns hur mkt som helst att säga om det här men jag avslutar nog där...

Va rädda om varandra och ta hand om er!

Av LankiS ☮♥☯ - 23 maj 2010 23:15

That is so true...

So many things are true...

All good things come to an end e en annan...

Underbart e kort e ta mej fasiken oxå sant...

Be careful what you hope, wish & pray for, you know you only get what you pay for

Allt kräver nån sorts uppoffring ingenting kommer gratis, man får betala för allt som betyder nått sån är lagen inget alls vi kan fly ifrån.....

Å vill man ha kakan och äta den slutar det med att du förlorar allt..

Så e det...


Med risk för å låta lite misstrogen å bitter men nja konstaterar ba mer som det är...

Men ... You live n you learn... sånt e livet... och oavsett vad som händer så går det alltid vidare... så är det thats it, thats life...

Av LankiS ☮♥☯ - 20 maj 2010 06:00

"Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem"

Det är upp till var och en hur man vill leva sitt liv, så länge man inte skadar eller trampar på någon annan...

Man får helt enkelt acceptera att alla är olika, att man har olika värderingar, åsikter osv.

Man behöver givetvis inte vara en del av det vi inte vill och man behöver egentligen inte heller respektera allt, men man kan inte förändra någon annan än sig själv. Visst kan man påverka och ha inflytande men de är alltid i slutänden upp till den enskilda individen.

Att vända kappan efter vinden har aldrig vart min smak, och jag kommer nog aldrig bli en sådan person som gör det heller. Jag börjar dock sollra ganska mkt i vad jag engagerar mig i, även om jag brukar få en uppfattning och ha en åsikt om det mesta så betyder de inte att jag måste yttra mej om den.

Jag vet oftast vart jag står, jag vet vad jag tycker, tänker och känner...

Det handlar fortfarande inte om att har rätt eller fel, jag är ALDRIG ute efter att endast peka finger utan någon poäng när jag yttrar mej kan jag lova..


De värsta jag vet är folk som ser ner på andra och tror att dem är bättre och liknande, ogillar stark ytliga, trångsynta dömande människor, och människor som spelar spel och utnyttjar andra för egen vinning, falska, egoistiska,otacksamma människor som hugger vem som helst i ryggen för att komma dit dem själva vill...

Jag skiter fullständigt i om folk tycker jag är en "moralkärring"  ärligt talat deala med det eller dra nån annan stans...!


Det är skillnad på att få ett första intryck och att döma vid första ögonblicket... allting är inte alltid som det verkar dessutom kan både saker och människor förändras vilket skapar helt andra förutsättningar...

Att omvärdera saker och ändra åsikt är något som vissa människor kanske borde lära sig innan de sätter alla i samma båt..

Även att göra misstag och ha fel är något vi ALLA gör... och de är något som var och en som de påverkar får ta ställning till... men ibland kanske man bör tänka efter en gång till om det verkligen är värt att inte förlåta.

Man kan ha tålamod och förlåta mkt... visserligen kanske man aldrig glömmer och man kanske har lärt sig en läxa... men givetvis går det också till en viss gräns vilket oxå beror på situation... men överskrider man den gränsen finns det oftast ingen väg tillbaka och så är det ju iafl i min värld!


Oavsett så är det upp till oss själva hur vi vill leva våra liv utifrån våra egna förutsättningar...

Livet är för kort... de blir vad man gör det till...

Mitt liv, mina val, mina regler...

Av LankiS ☮♥☯ - 18 maj 2010 10:30

Ju mer människor man träffar dessto mer inser man att saker och ting verkligen är så individuella!

Hur man upplever och uppfattar saker, vad man har för åsikter, hur man reagerar, analyserar och ser på saker!

Ens förutsättningar och livserfarenheter spelar så stor roll för vilken värld man lever i och hur man ser på den!
Ju fler perspektiv och synvinklar man får erfarenhet av dessto större förståelse får man för hur andra människor tycker, tänker och känner!

Det finns en bakgrund till i princip allt...

Och även om man själv har en helt annan syn är det viktigt att få en förståelse för andra människor!

De handlar inte om att saker skall vara rätt eller fel eller det ena eller det andra utan att det alltid finns bakom liggande faktorer till varför saker är som dom är!


Tänker speciellt på ett möte i höstas med ett par tjejer från min klass där vi medans vi fikade utbyte livshistorier med erfarenheter som var väldigt olika men i grunden gav samma förståelse och samma insikt. Vilket är ganska fascinerande...

De är förståelsen som är det intressanta...

Det finns saker som vi upplever och som vi är medvetna om som för oss är helt oacceptabla och ibland helt meningslösa men de är också där väldigt viktigt att kunna se varför saker är som dom är eller hur dom har kunnat bli som dom blivit både när de gäller människor och saker i tillvaron!


Jag näst in till älskar när jag finner sånna människor som man kan diskutera sådant här med...

De handlar inte om att man själv skall ändra uppfattning eller åsikt utan att lära sig förstå andra och varför saker sker runt om kring!


Som sagt de finns bakomliggande faktorer till det mesta som sker...

De handlar inte heller alltid om att det skall ske förändringar utan bra se till varför och hur det är som det är!

Ibland finns det heller inte konkreta förklaringar till allt, och mycket kanske är spekulationer... men en del av dessa går att få bekräftade och de ligger ofta sanningar i dem!

Detta gäller även fördomar... alla människor har fördomar... men det är viktigt att komma ihåg att de faktiskt också bara är fördomar och inget annat...

De kan visa sig att de ligger vissa sanningar i dem men de är också då man får ta reda på vad som ligger i bakgrunden till dessa...


Mina sanningar och min verklighet är inte alltid sanning och verklighet för någon annan och tvärtom... Men de finns också alltså en förklaring till de...Det gäller bara att vi förstår att det är så...


Ibland kan det vara svårt att hitta förståelse... speciellt om man bara får se vissa sidor... för de handlar också om att kunna se saker i sin helhet och att kunna sätta in dem i sitt sammanhang... detta är också viktigt för att kunna få perspektiv på detaljerna...


De blir ännu mer komplext men jag orkar inte gå in på fler av mina tankar om det nu... men de jag vill ha sagt är i alla fall att saker är inte bara som dom är utav ingen anledning... och de är ibland inte bara förklaringarna som är viktiga ibland behöver de inte heller finnas rimliga förklaringar på allt utan de e snarare förståelsen av att det finns bakomliggande faktorer till det mesta som är det viktiga!

Av LankiS ☮♥☯ - 16 maj 2010 03:15

Ibland kan man ju undra vad livet egentligen handlar om...

Givetvis får det väll sin mening efter vilken värld man lever i och vilka förutsättningar man har men utifrån det fyller var och en sina liv med det man själv anser sig vara betydelsefullt...

Alltså är det individuellt... precis som med kärlek...

Vad kärlek är och hur man ska definiera kärlek är individuellt och även hur man ser på och förhåller sig till det i olika relationer...


Det var egentligen inte så mycket kärlek jag tänkte på när jag började skriva detta inlägget utan snarare hur man förhåller sig till en del människor i vissa situationer och olika sammanhang.


Jag är en person som ofta och lätt kan bli irriterad och upprörd över orättvisor och sådant som jag ba tycker är helt fel, jag har också en hel del starka åsikter men i de flesta situationer och samanhang brukar jag ofta dock försöka se saker objektivt. Så även om det inte alltid handlar om att ändra uppfattning så kan jag fortfarande tycka och tänka samma sak även om jag samtidigt kan se det från någon annans perspektiv och syn vinkel. Det är dock inte alltid så lätt...

Men jag försöker jobba på det...

Och att inte agera efter enbart impuls...

Jag har även lärt mej att saker och ting i många fall inte är som dom verkar, man ska inte döma enbart utifrån vad man ser, och naturligtvis inte tro på allt man hör.

Givetvis har man alltid ett första intryck och ibland är också de det enda man har för att billda sej en uppfattning från början... dock kan den komma ändras drastiskt när man får se andra delar... ibland spelar inte heller detaljerna någon större roll utan helhets bilden är det som är viktigt.... visserligen kan det vara helt tvärt om med...

Dock att se saker för vad dom är och inte få dom till något som kanske egentligen inte existerar är också något som spelar stor roll i många situationer och sammanhang men att även lägga tyngd och energi på det som faktiskt har någon betydelse och det som är viktigt.


Engentligen har jag ingen direkt poäng med det här förutom att jag ofta i mitt sätt att handla och tänka blir missförståd inte allt för sällan dessutom kan jag uppfattas som en moralkärring som ska ha åsikter om de mesta. Men riktigt så enkelt är det egentligen inte...

Men i vissa fall kan man ju dock snarare tycka att folk inte ska be om min åsikt om dom inte vill höra vad jag har att säga...

För som sagt även om jag försöker jobba på att inte handla på impuls betyder de inte att jag ändrat uppfattning eller åsikter...

Men de handlar verkligen inte om rätt eller fel heller.. eller att man inte får göra misstag och fel bedömningar, herregud jag om nån är verkligen inte felfri.... men ärligt sånt är mänskligt... de är ju så man lär sig förhoppningsvis oxå av sina misstag...

Och återigen... när det gäller folk jag bryr mej om... så har jag vad jag tror är deras bästa i åtanke när jag yttrar mej de brukar inte handla om något annat...


Dock jävligt tröttsamt att bli överkörd och nonchalerad i vissa av dessa lägen när min avsikt är uppriktig och av genuin omtanke...

Pga detta har jag nog börjat känna att de fan inte e värt det, hedan efter ska jag endast ge vad jag får, för ärligt talat jag orkar inte engagera mej i folk som inte är lika intresserade och engagerade i mej och mitt liv som jag är i deras... Asså ge och ta på samma nivå känns som A och O.

Speciellt när man inte känner en person så väl...

Men även när man känner en person väldigt väl...

Oftast vet man ju hur man skall förhålla sig till personer man känner och man vet oftast vad man har dem... men många gånger så visar sej fallen inte vara så heller...

Allting känns helt plötsligt så väldigt ytligt och opålitligt... precis som mycket i denna värld...

Många gånger väljer man dock själv vad man vill stå ut med... andra gånger finns de inte så mycket till val men man gör det bästa utav det...

Så e det...

Tror jag hade kunnat fortsätta en evighet med det här men jag har faktiskt inte tid... ingen lust eller ork heller för den delen... dessutóm e de meningslöst...

Av LankiS ☮♥☯ - 12 maj 2010 21:45

Som sagt alla har olika prioriteringar och värderingar...

Det som betyder något för någon annan kanske inte är något som jag själv lägger så stor vikt i för de har inte samma betydelse för mej...

Men man skattar ju sej ändå lycka för människor man bryr sej om när deras liv blir som dom vill och när de når sina mål!

Även om jag själv inte har samma prioriteringar och värderingar och vill att samma sak skall hända mej...


Så e de...även om de verkar som att folk har svårt å fatta det ibland!!!


Och personligt sagt:


Det som betyder så mkt för dej hade snarare gjort mej mer ont än gott om de hade hänt mej!!!!!!! Men de betyder inte att jag inte är lycklig för din skull!!! För det är jag... Du måste bara fatta att jag inte vill samma sak som du, utan lär dej se till de som betyder något för mej och skatta dej lycka över de när de händer mej, precis som jag gör för dej fast med de som gör dej lycklig!!!

Av LankiS ☮♥☯ - 10 maj 2010 01:15

-"The wise don't expect to find life worth living; they make it that way." Allt har sitt pris och inget kommer gratis... aldrig någonsin... Saker händer för en anledning trots att de kan vara svårt att se...men allt har sin tid och har den inte det så var det inte meningen helt enkelt.

Livet i sig är dock ibland ta mej fan en riktig sur bitter satkärring som jag ärligt ba vill vrida nacken av! Även om jag vill tro på karma så måste jag säga att det ibland känns en aning naivt asså... för de e så många som INTE får va dom förtjänar och vissa får t.o.m mer än dom förtjänar... men de e då fan inte många som faktiskt får va dom förtjänar!

Så är det många gånger... men å andra sidan finns det en bra definition på den här värld vi lever i så är väll "orättvis" faktiskt ett väldigt bra ord att använda.

Av LankiS ☮♥☯ - 4 maj 2010 21:45

Saker och ting är inte alltid som dom verkar...uppenbarligen... Men sånt är väll livet antar jag...

De personer man dock bör ha om ryggen är dom värdefulla som alltid finns där och stöttar när de verkligen gäller, personer som backar i alla lägen och tycker om dej som du är, en person som ger och tar på samma nivå, en person man kan lita på.... Men hur vet man om man kan lita på en person?... Well ibland får man lära sig den hårda vägen och ibland går de vägen... så är de ju... något som är säkert dock e att det alltid visar sig förr eller senare om någon kör med falsk spel...

Ovido - Quiz & Flashcards