Direktlänk till inlägg 24 september 2012

Färspaj

Av LankiS ☮♥☯ - 24 september 2012 14:37

Detta är den godaste  Färspaj jag någonsin smakat, det är ett recept som min mammas brukar göra. Med veggiefärs snäppet godare! Jag kommer skriva orginal receptet och efter det alternativa pajdegar som kan användas istället för orginalets pajdeg med vetemjöl. Jag gjorde denna paj med pajskal av mandelmjöl och fiberhusk sist vilket blev jätte bra. Jag använde en grantäng form för jag inte hade tillgång till annat, har ni dock en rund lite djupare pajform passar det bättre. 


Pajskal:

125gr margarin

3dl vetemjöl eller dinkelmjöl


Blanda till det blir en deg. Lägg i platsfolie och in i kylen i ca 30min 

-----

Fyllning:

750gr Veggiefärs eller Köttfärs

2 gula lökar

2 burk krossade tomater

3/4 - 1 dl tomatpure

1 buljongtärning (kött el. kalv)

Salt, peppar, oregano & italiensk sallads krydda.


Fräs färsen i stekpannan blanda i skivad lök, låt fräsa. Sedan häll i buljongtärningen, tomatpuren och dom krossade tomaterna, låt puttra i en halvtimme. Krydda och låt puttra en stund till.

-----

Gratinering

2 Ägg

2 msk grädde

2 dl riven ost


Blanda ihop

-----

Smörj gratäng formen. Klä formen med deg, förgrädda pajskalet 10 min i 200 grader. Ta ut och häll i köttfärsen. Häll sedan över gratineringen, stick med en gaffel. 

Låt sedan pajen gräddas i ugnen på 200-225 grader i ca 30 min.

Servera med sallad och någon god dressing.

 

Alternativa pajdegar med färre kolhydrater och utan vetemjöl:

 

Pajskal på Mandelmjöl


3 dl Mandelmjöl

(0,5 dl skalade sesamfrön)
40 gr kylskåpskallt Smör/margarin
1 msk Fiberhusk
1 krm Havssalt
1 Ekologiskt Ägg


(Med sesamfrön: Mixa mandelmjöl och sesamfrön i blender/mixer häll i resten av ingridienser.) Skär smöret i små tärningar. Häll mandelmjöl, fiberhusk och salt i en bunke. Lägg ner smörtärningarna och knäck i ägget.

Blanda samman degen en minut med elvisp(visp), tills smöret har arbetats in. Bred ut degen/smeten i en smord pajform med löstagbar kant.

För att få pajskalet riktigt jämnt, lägg plastfilm över formen och pressa med fingrarna ut degen över botten och upp mot kanten. Jämna till degkanten runtom med tummen.


Ställ in i formen i kylen att stelna i 30 minuter, så sjunker den inte ihop under gräddningen.


Ta bort plasten och förgrädda skalet i 5-8 min på 200 grader.

-----

Pajskal med sojamjöl

 

2 dl sojamjöl
Lite vatten
75 gram margarin
Ta fram en pajform lagom stor och gör degen och tryck ut den i formen, förgrädda den i ugnen 175 grader ca 3-5 minuter.

 

 

 

Mat
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av LankiS ☮♥☯ - 23 mars 2017 00:07

Ny blogg på Nouw! Alla gamla inlägg härifrån följer med dit! :) Tjing! ...

Av LankiS ☮♥☯ - 1 maj 2016 15:49

Länge sedan jag skrev här nu. Det är mycket som hänt och lång tid som förflutit sedan dess. Jag kommer inte gå in på några detaljer här och nu.  Tiden är fortfarande något som förundrar mig så mycket.  Tiden, så strukturell och så inrutad, me...

Av LankiS ☮♥☯ - 30 juli 2013 14:39

Jag försöker få min sinnesstämmning i hakuna matata-mode det går inte direkt bra.  Jag är trött på att ha ont, jag är trött på att inte må bättre, jag är trött på att det hela tiden blir värre med det ena eller det andra när det är något som inger ...

Av LankiS ☮♥☯ - 13 juli 2013 22:45


 

Av LankiS ☮♥☯ - 13 juli 2013 22:43

Ingredienser: 1 st zucchini2 dl creme fraiche1 dl riven ost1 st vitlöksklyftaOlivoljaSalt & pepparFinhackad persilja -Sätt ugnen på 225 grader. Häll lite olivolja i en ugnsform.-Skiva zucchinin i längden och lägg skivorna i formen. Salta och pepp...

Ovido - Quiz & Flashcards