Alla inlägg den 15 augusti 2012

Av LankiS ☮♥☯ - 15 augusti 2012 23:05

 

-Ett alternativ till lasagne med lågt GI.

Ingredienser

500 gram  
2 st  
1 st  
1 st  
3 dl  
1 st  
1,5 dl  

Tillagning

Sätt ugnen på 200 grader.

Skär zucchinin i skivor på längden. Salta på båda sidor och låt vattna ur i 30 minuter. Skölj och torka av. 


Hacka lök och vitlök. Stek nötfärs, lök, vitlök i olja och salta och peppra. Tillsätt tomater, lagerblad, oregano och grädde. Låt kokaen stund.


Varva sås och zucchini i en smord form. Gratinera i ca 30 minuter. Servera med en sallad.

 
 
När jag gjorde denna skippade jag lagerbladet! Hade istället i lite basilika och extra vitlök!

Mat
Av LankiS ☮♥☯ - 15 augusti 2012 22:44

Här kommer receptet på salladen jag åt härom dagen; 
 
 

Ingredienser

4port:
0,5 st  
100 gram  
0,5 dl  
10 skiva(or)  
100 gram  
2 msk  

1port: 

0,12 st  
25 gram  
1,25 cl  
2,5 skiva(or)  
25 gram  
0,5 msk  

Tillagning

1. Skala och skär melonen i stora bitar. Skär fetaosten i bitar. Rosta pinjenötterna i en torr stekpanna på ganska hög värme tills de fått lite färg. 
2. Blanda melon, fetaost, skinka och spenat i en salladsskål. Ringla över olivolja och salta och peppra. Blanda runt och riv över lite mynta. Servera med en bit rustikt bröd.


Näringsinnehåll:
Kalorier: 452 kcal
Kolhydrater: 33 g
Protein: 21 g
Fett: 25 g

 
Jag hade i blandsallad och istället för Parma skinka åt jag 60gr lufttorkad skinka till!

Mat
Ovido - Quiz & Flashcards